torsdag 9 februari 2012

Bildanalys av Edward Munchs Skriet


På bilden ser man en tydlig bro med konturer av vatten under. I vattnet kan man ävem skymta en ö. Bilden är målad i ganska mörka och dystra färger och personen på bron är målad med en vidöppen  mun och ser ut att springa över bron. Antagligen har Edward tänkt att det antingen ska vara gryning eller skymning då horisonens färger tydligt går i organge och rosa. Alla former är väldigt utdraga och skapar en känsla av mystik och fart skulle jag vilja säga. Av att döma av bildens färger och matta yta tror jag han har använt sig av oljefärg och utan finisser. Jag skulle tro att Edward med bilden vill uttrycka någon slags panik eller att något har hänt då hans person på tavlan bokstavligen skriker med hela munnen och med dem mörka färgerna så ser det ut som om personen eller kanske rent av Edward själv sett eller upplevt något hemskt och försöker antingen springa bort från det eller till det över bron.
Precis som jag skrev ovanan så slås jag av tanken att något har hänt och att det antagligen inte är något bra. Personens kroppspråk gestikulerar om förvåningen eller sorg, speciellt med händerna vid ansiktet.
Jag tycker att målning är väldigt fin och tankarna börjar direkt spåna om vad som egentligen hänt bara vid första anblicken. Det är något lekfullt över den vilket gör den rolig att se på.

1 kommentar:

  1. Intressant att läsa din,analys du har både analyserat bildens innehåll och tolkat det du ser. Bra!!

    SvaraRadera