onsdag 23 november 2011

Informations bild.

Ja nu är jag så gott som klar med min informationsbild. Jag har dock inte än listat ut hur jag lägger upp den här på bloggen då jag gjorde arbetet som ett dokument. Men jag tänkte ändå lägga upp en liten text om hur jag tänkt kring min bild.

Som jag skrivit i något inlägg innan har jag baserat min informations bild på ett recept på lasange. Min målgrupp är stressade föräldrar som behöver en lätt och snabb tillagad middag som alla gillar. Kort sagt min målgrupp är föräldrar.

Är man stressad och har ont om tid behöver det gå snabbt därför har jag valt ett recept på spenatlasange. Det går fort att tillaga och är en nyttig måltid som alla i familjen kan uppskatta.
Jag har valt att göra informationsbilden men hjälp utav datorn, då jag tänkt att den ska s ut som ett recept man skrivit ut.

Bildens layout har jag gjort i stilrena färger så som vitt och svart. Vitt står ju ofta för renhet och det är det jag velat nå.
Jag har skrivit själva rubriken i en lite större fetare stil i svart för att det ska fånga intresset hos dem som kollar. Jag har även skrivit en liten "reklam" för maträtten direkt under rubriken då man oftast vill kunna se vad det är för någon slags mat utan att behöva klicka upp receptet helt.
När jag lagt in bilden har jag anpassat allt så det ligger i höjd med resten av texterna just för att få det så stilrent och snyggt som möjligt.
Bilden är tagen ur en synvinkel som visar hur maten ser ut på tallriken och så har jag lagt till sallad för att få den att framstå som ännu nyttigare och ett godt alternativ för kräsna barn. Mina textbubblor är tyddligt markerade med en svart tunn linje för att pasa ihop till resten till max.
Receptet har jag inte skrivit själv utan hämtat från en receptsajt så därför har jag även¨länkat till den sidan längst ner.

Denna bild skulle passa in i en receptsajt på nätet eller i en matlagningstidning.

1 kommentar:

  1. Bra jobbat, det låter gott jag blir hungrig! Du har tänkt igenom din bild på ett konstruktivt sätt och prövat och omprövat dina val det märks väl i din beskrivning, om hur du arbetet med din bild. Du förklarar varför du lagt texten som du gjort och hur bilden med maten skall locka även kräsna barn genom att den ser fräsch och god ut.Synd att det inte gick att få in bilden. Kan du du kopiera och spara om själva bilden så fungerar det nog. Jag kan kanske hjälpa dig om du sparat bilden på ett konto eller USB.

    SvaraRadera