onsdag 23 november 2011

karaktäristiskt för informationsbilder

Här kommer en sammanfattning av/ karaktäristiskt för informationsbilder.
I gruppen informationsbilder ingår flera olika slags bilder så som faktabilder, varning eller anvisningbilder och underhållningsbilder.

Informationsbilder är tillför att informera sin målgrupp om något man kanske vill uppmärksamma eller informera om.
För att på bästa sätt göra en lyckad informations bild bör man gå tillväga med att börja välja ut vilken målgrupp man vill rikta informations bilden till. Man bör också ta reda på vilka behov den valda målgruppen har.

När man har klart för sig vilken målgrupp och dens behov bör man börja fundera på layouten.  Först och främst får man bestämma vart bilden ska publiceras, i tidningen, på en hemsida eller som affisch m.m och utifrån det börja skapa den ultimata bilden för det du bill informera om. Man kan förstärka bilden med olika färger då de oftast har olika betydelser. T.ex brukar gul stå för farligt och rosa för tjejer.
Typsnitt och hur man lägger upp allt är också viktigt. Men tänkt på att alltid utgå från din målgrupp när du gör layout.
För att bilden ska ge ett så stor intryck som möjligt bör bild och text passa ihop på ett tilltalade sätt och man kanske även behöver göra något som utmärker just din bild från resten utav mängden.

1 kommentar:

  1. Du har bra koll på hur man arbetar med en informationsbild.
    Tänkte på detta med färger.. Fanny Ambjörnsson har gett ut en ny bok som handlar om färgen rosa och allt som den förknippas med samt vilket budskap den kan förmedla i olika situationer.Det är lite spännande.

    SvaraRadera